top of page
Historie

I 1600-tallet havde Hejls Nor to sluser til Lillebælt med udløb under landevejsdæmningen mellem Hejls og Meng. Det betød, at noret reelt fungerede som ferskvandssø indtil begyndelsen af 1700-tallet, hvor Lillebælt brød igennem dæmningen og ødelagde forbindelsesvejen. Først i 1843 kom der egentlig bebyggelse til Hejlsminde, og de følgende Ã¥r blev stedet gjort til udskibningssted for korn, og der blev bygget et pakhus til formÃ¥let. EfterhÃ¥nden kom fiskere, teglværksarbejdere samt handelsmænd til, og alt tydede pÃ¥ en fredelig udvikling indtil nederlaget til Tyskland i 1864 og afstÃ¥elsen af Sønderjylland, herunder den sydlige del af Hejlsminde.

​

 

 

Med tabet af de sønderjyske landsdele, var Hejlsminde med ét blevet et grænsested. Den dansk-tyske grænse gik lige igennem sluseudløbet, og man oprettede toldsteder med bevogtning pÃ¥ begge sider af landegrænsen. I 1911 etablerede Kolding Sydbaner jernbanelinjen Kolding-Hejlsminde, hvilket betød, at fiskerlejet efterhÃ¥nden blev et yndet ferie- og udflugtsmÃ¥l pga. dets beliggenhed ved vandet i den sydøstligste danske del af Jylland. Hejlsminde Badehotel blev opført i 1912 og regnes i dag som et vartegn for stedet.

 

Efter Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920 opførte man en bro over sluseudløbet i 1923; Hejlsminde havde igen fÃ¥et et sønderjysk opland mod syd. Denne bro blev i 1973 erstattet af den nuværende bro. Jernbanelinjen til Kolding blev nedlagt i 1948, og stedet mistede efterfølgende sin handelsmæssige betydning. I løbet af 1950´erne, 60´erne og 70´erne skød en række sommerhusomrÃ¥der op omkring det gamle fiskerleje, og omrÃ¥det har siden hovedsageligt ernæret sig ved turisme.

Luftfoto af Hejlsminde

Den gamle grænse ved Hejlsminde

Luftfoto af Hejlsminde

Hejlsminde havn

bottom of page